Friday, August 2, 2013

#Ramadhan24

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini adalah Jumaat yang terakhir untuk bulan Ramadhan ini..
pasti ramai yg xda mood nak kerja.. xda mood nak belajar.. 
semua fikiran dh balik ke kampung halaman ye dok?
hahaha.. 
aku pun xda mood jgak nak buat kerja di opis ni..
dgn sejuk2 aircond ni buat aku nak fall asleep jak..
padahal nak kena present dgn Boss right after raya.. 
dahlah nak cuti balik kampung minggu depan..
ya.. arini last aku kerja before raya..
so mood nak balik tu mmg tahap maksima la.. infinity
hahaha..
n tak sabar jugak nak habiskan praktikal akhir bulan ni.. 
n aku hope sgt aku dpt bagi yg terbaik utk praktikal aku ni.. 
hope system aku boleh siap before aku abis..
ya Allah permudahkanlah..

sebenarnya bukan nak celoteh sgt pun.. 
just aku nak kongsi cerita.. 
muhasabah sikit.. eh banyak time bulan Ramadhan ni..
cerita ni masih fresh lagi dlm fikiran aku.. 

ada seorang Hamba Allah ni.. 
sekarang dia tengah mengalami masalah kewangan la..
after bajet2 tuk bagi duit raya dgn anak2 buah dia di kampung..
so duit mmg tinggal sikit la..
semalam.. dia ada jgak bg duit raya dgn anak2 kawan2 dia kat opis.. 
padahal duit dia dh nak abis.. 
kesian jgak tgk riak muka dia.. 
dia ckp : "xpala.. dah niat nak bagi.. bagi jela"
dia ckp lagi : "nak dapat pahala byk2 dlm bulan posa ni"
dia ada jgak ckp nak beli baju nanti bila dia balik KK tpi mcm x kesampaian jak hajat dia tu.. 

guess what??
tadi masa dia pi aktifkan kad bank Bank Rakyat dia.. 
kad bank dia hilang beberapa bulan yg lalu..
nikmat Allah yang tak disangka2 muncul tanpa dipinta tapi didamba..
saja jak dia nak tgk baki duit dia di bank tu.. 
dia memang yakin sgt xda duit dlm tu..
tu pasal la lama dia x perbaharui  kad bank dia.. 
dalam akaun dia ada beratus2 ringgit..
gembiranya diaaaa..
dia syak betul dia ada tak sampai sepuluh ringgit pun.. 

then i realise.. ini semua dr Allah.. 
hamba Allah ini tak pernah nak berkira2 dgn orang lain..
biar pun duit xda.. dia tetap nak bg dgn org..
sikap pemurah yang ada dgn dia buat rezeki dia tak pernah putus2 dtg dr Allah..
even dtg sikit2 pun dia tetap syukur..
Ya Allah hebat betul org seperti ini.. 
kagum dgn dia..
sebak jgak sbb dia cerita dgn penuh gembira..
riak wajah pun mmg nampak..
happy for her.. :)
may Allah bless u more n more dear :)

there.. a lot of muhasabah for this Ramadhan!! :)




No comments:

Post a Comment