Followers

Friday, December 31, 2010

.:: the new book of my life ::.

Assalamualaikum w.b.t.
Segala puji bagi Allah kerana memberikan aku peluang untuk hidup di muka bumiNya yg penuh dgn kerosakan, tipu helah dan permainan.
Itulah dunia.

2010.
penuh dengan ujian yg sgt byk oleh Allah.
ada yg dapat ditempuh dgn baik.
dan.
ada juga yg tersasar dr matlamat hidup.

Tahun Baru Hijrah.
sudah 25 hari kita telah masuk ke Tahun Baru Islam.
1432 H.

Suma pun ada azam baru 2011.
Diri ini akui.
suma azam yg ingin dicapai tahun 2010 xda yg tercapai.
hanya di atas kertas sahaja.
bazir ink pen n kertas jak.

Jadi, aku nak coret di blog kesayangan ne.
aku nak buka buku baru.
buku lama nak simpan jak dlm almari rumah.
biar ia menjadi ikhtibar kpdaku.

1) Meneruskan matlamat sebenar hidupku.

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat : "Sesungguhnya Aku hen
dak menjadikan khalifah di muka bumi." Mereka bertanya : "Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu org yang akan berbuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yg tidak kamu ketahui."

Al-Baqarah : 30.

Sudah jelas terang dan nyata,lagikan bersuluh.
Apa tujuan kita di muka bumi ciptaan Allah ini.
Khalifah Allah.

MAY ALLAH GIVE ME THE OPPORTUNITY.
Moga Allah memilih aku antara org yg asing itu.

Sungguh aku amat2 mendambakannya.
Amin~


Aku sering diingat tentang janji kita dengan Allah ketik
a di dlm rahim ibu kita.
Dats y kenapa kita menangis ketika melihat dunia buat pertama kali.
Takut dengan Dunia yg fana ini.
Dan semudah itu juga kita melupakan janji kita kepadaNya.

So, tahun 2011 ne.
Aku ingin meneruskan azam aku ne.
May Allah bless.

2) Getting a better pointer.

UPSR?..Alhamdulillah~
PMR?..Aku xsgka bleh dpt sebaik itu.
SPM?..down..honeymoon terlalu lama.
Matrikulasi?..Makin jatuh.
Sem 1 U?..Apa mau jadi ma aku ne?

Sungguh.amat mengecewakan.
Ada kurang ne.
Otak pandai tapi kenapa ne?
Mebi cara belajar aku yg salah.
xpa.
Kwn aku bg nasihat semalam.

"Tetapkan matlamat..atur strategi..yakin dgn diri..kuasai diri dan insyaAllah kau akan menguasai dunia."

Syukran Jazilan.

So, insyaAllah aku akan perbaiki lg.

3) Software Engineer.

Ngam dgn kursus aku skrg ne.
Kejuruteraan Perisian.

Act, aku sgt2 sedih n kecewa bila dpt kursus ne.
Why?
Coz i like Chemistry so much.
my 1st choice dulu ialah Chemical Engineering UMS.
Alangkah kecewanya aku bila xdpt.

There's no more CHEMISTRY.
Now it's all about PROGRAMMING.

xpa.aku mesti teruskan.
so aku nak menjadi seorang..

Jurutera IT ISLAM.

Seorang yg berjaya dlm bidang IT dan dlm masa yg sama bergerak untuk memperjuangkan agama Allah.InsyaAllah.


Bila menjenguk ke belakang melihat diriku ne.
Aku seorang yg mudah terpengaruh.
Suka mencuba.
Senang menyesal.
Pemalas.
n macam2 lg la.

AKU MAU BERUBAH.

NAK BUKA BUKU BARU.

I WILL.
insyaAllah~

May ALLAH Bless.


Saturday, December 18, 2010

.:: Bandung 1st day ::.

Assalamualaikum~

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi diri ini masih dapat m'hirup udara dengan izinnya Allah.
Kini diri ini ada di bumi bertuah Indonesia.
Memang banyak sgt perbezaan antara Malaysia dan Indonesia.
Beda bangett!! spt langit dan bumi.
dari segi baik dan juga buruknya.
Pertama kali menjejakkan kaki ke bumi Indonesia ini memang best!
Apa lg kalo diri ini sahaja yg belum penah pi Indonesia dlm kalangan famili.
:: Babu Jimah, Babu Oni, Babu Lina, Mama, Nenek Wan n Babu Ieda ::
:: semangat mau pi Indon ya ::
:: cek in pun mau lama bha ::

Tym check imegresen aritu mmg lama sgt.
hampir dua jam.
mana lg mau tngu beg.
cek cabin luggage lagi.
capik!!
:: Bibi, Babu Lina n Aydeen :: muka kecapikan ::

Pastu....
kami disambut dgn kebisingan para2 driver yg offer bus.
tapi..hehe..
terpampang nama mama,'Rokiah Jaafar" dari jauh.
Perkenalkan Mas Adi.
(maaf.nggak ada fotonya.)
:: excited masuk bus ::

Then direct we go to Bandung.
Lamanya.
Suma yg ada dlm bus tidor.
Perjalanan yg jauh la katakan.
Kedengaran bunyi dengkur.
Bkn sorng jak.haha.
Capik bha tu.

Aku pun tdor juga.
Tapi kerana excited, tdor cuma sekejap jak.
Masa dibuang hanya dengan melihat suasana malam di Indonesia dari dlm bus.
Lalu Jakarta...xtau pa lg...pelik2 nama tempat di sini.

Tdor..bgn..tdor..bgn..
Mcm lama plak masa berlalu kan.
Sekali bgn.Kami berada di perhentian rehat.
Pi tandas jap.Terlalu sejuk dlm bus tu.hee.

Pa yg mengejutkan di sna.
Subhanallah!!
Tergamam seketika.
"pa yg besar ni?"
Ya Allah rupa-rupanya Masjid.
Kalo di Malaysia di R&R cuma ada surau jak kan.
Tapi di sini. Masjid terus.
Kagum dan bangga.
Dan pastinya ramai di dlm.
Terus fikiran melayang memikirkan betapa indahnya agama Allah di bumi Indonesia.

Kami sampai di kota Bandung jam 4.30 pg waktu Malaysia.
Di sini cuma lambat sejam dr Malaysia.

Pak Supirnya nggak tau dimana De Tropis yg bakal kami duduki selama beberapa ari.
Jadi kami tersesat sebenter kok.
Haha. (ngam ka?)
Tapi Alhamdulillah.ketemu jua guesthousenya.
Aku sarankan korang carilah tempat laen kalo nak bermalam di Bandung.
Tempat tinggal kami ne dlm kawasan perumahan.
Tempat menarik pun xda yg berdekatan.
So.surf the internet.
I don't know where the best is.
Cuba try Rumah Ebo.
Mahal ckitla dari De Tropis.
Subuh di sini awal.
jam 5.30 pg sudah terang benderang. Jam 6.00 org sudah berpeleseran mencari rezeki.

Jam 8.00 kami bertolak ke Pasar Baru.
Bukan jual ikan tapi barang keperluan spt baju,seluar,tudung da
n mcm2 lg.
Majet pastinya.
Berbeda dgn di Malaysia.
org2 Malaysia ikut peraturan tapi kalo di sini.
maen reda jak bha.
Nyilu aku rasa bila tgk kenderaan2 di sana jln punya men dkat.
xda signal.
xtgk blindspot.
hon.
pentingkn diri.
Tapi yg peliknya x accident.

Masuk jak pasar pagi.
my 1st impression.
Woww!!
besarnya!

Ramainya!
Cantiknya!
Putih mata.
Rugi kalo org xpi Pasar Baru.
Pelbagai brg bleh dpt disna.
Tapi Mama ckp Dasar 1 n Dasar 2 bahaya.
Ada penyamun sna. Guna pukau lg tu.
So sapa pi sna. Jgnla berani2 mau masuk jauh ke dalam.
Kalo nak jgak kat luar2 jak la. Pi la lantai 1 until lantai 7.
Lantai 8 foodcourt.
Lantai 12 surau.
benda pertama yg aku beli adalah baju tidor.
xda bju tdor bha. :D

Naik lantai 1.
alamak!
"akak,beli kenangan dr bandung kak."
Kiri kanan ada penjual (xda kdai) suruh kami beli brg2 yg dijual.
Bkn xmau tapi xminat.
Then masing2 beli brg yg dorng mau beli.
Pastinya susah mau atur 24 org dlm 1 masa.
Lg2 rombongan kami ne byk bdk2 ikut.
Syukurlah dorang xbetebiat sgt.

Naik lantai 2.
Baru jak best2 tgk telekung. (Lawa coraknya)
Tapi.....
sumanya terbantut.
Kami dikejar lebih dari 5 penjual paksa kami beli brg2 dijual mereka.
aduh pak..
Nenek Wan kena kejar oleh penjual air paksa nenek beli milo.
Penjual2 pujuk bdk2 beli air.
Pujuk kami beli keychain, beg.
Adeyh.malu sudah kami.
Suma org pandang.
Bising.
Babah marah uda.

Kami lari naik ke Lantai 8.
Makan.
Ini lg teruk.
Kami diserbu.
"Akak, ini set makanannya."
"Ini kak."
Ya Allah.jgnlah dekat.Ish!
Aku mau mkn bakso.
Diam.
"Akak, menunya."
"Ini kak."
Memaksa.
"Akak, mau ini?"
"Ini kak."
"Ini aja kak."
Allah.............
Sakit kepala.
Malu.Suma org pandang kami.
"Ma, mama jak la pilihkan."
Last2 aku mengalah.
Makan jak. Lapar uda ni.

Dorng berhenti bila kami uda putuskan mau mkn pa.
Gila memaksa ni.
So, sapa2 yg mau membeli belah di Pasar Baru.
Don't eat there!!
Amaran keras. Carilah tempat laen kalo xtahan dgn bising.

:: Babu Jimah :: selera pun hilang bha oleh besdia ::
:: Babah n Mama :: makan jak la pa yg ada ::
:: babu ieda, iera n bibi ::

Kami teruskan membeli baju.
Pastinya aku sakan membeli.
Hehe.
dis is my 1st tym bha.
double gitu.


Keluar jak dari Pasar Baru, suma penjual kejar kami.
Dari depan Pasar Baru tu smpi tempat parking bus kami. (Jauh lg tu)
Ya Allah.Aku bersimpati dgn dorang ni.
Mana ibu kendong anak minta sedekah.
Then kami naik bus tapi kan.....

dua org pemain muzik jalanan naik bus kami tanpa diundang.
Tapi kami dgr jak la dorng dendang lagu.
Bleh tahan gak sora pria tu.
Lau masuk AF pasti juara.

Then terus ke Rumah Mode.
huuu.tempatnya sungguh exclusive.
Suma org2 kaya Indonesia di sna membeli belah.
Mahalnya kalo ikut duit rupiahla.
Kalo duit RM pastinya murah dikit.
Hehe.
:)

:: Babu Oni :: posing jgn xposing ::


Then makan mlm di Pak Cik Met Ikan Bakar.
:: habis dimakan.licin gitu :: sambalnya pedas n sedap ::

:: Dah mkn posinglah kan ::

Bila sampai sna azan sudah berkumandang.
Owh ya.
Dlm perjalanan ke restoran tu.
Aku tergamam jap tgk byk motor parking.
Ada apa ni.Rupa2nya tmpt itu merupakan perkarangan masjid.
Tgk jam mau maghrib uda.
Subhanallah!!
Ya Allah.
Sungguh bertuah bumi Indonesia ini.

Sampai di De Tropis mau dkat jam 9.00.
Pak Supir sesat lagi bha.adeyh.
Rest.




Wednesday, December 8, 2010

Here I come~

Alhamdulillah segala puji bagi Allah.
InsyaAllah kami sekeluarga akan menjejakkan kaki ke bumi bertuah Indonesia.
Kali ni. Bkn kami jak tapi ada gak sedara yg laen.rombongan gtu.
Hee..sewa coaster kan.Moga dgn rombongan ini membuatkan silaturrahim antara kami makin utuh.InsyaAllah~

Well.dis is my first tym jejak d indonesia.Dorang suma penah pi.Aku jak xpenah.
Almaklumla.Ada komitmen yg laen.

Aku excited sgt3.
WHY?

bkn apa.untuk menjelajah lagi bumi ciptaan Allah ne.
Apa guna mata kalo x melihat keagungan Allah.
Subhanallah~
Dia Maha Besar.

KAWAH PUTIH.
Org cakap. Tempat ni seperti Syurga Yang Tercicir.
Tgk dari video.bleh rasa gak permandangannya yg cantik.
Xsbr rasanya menjejakkan kaki di sana.
Mama cakap hari yg kedua kami pi sna.hati melonjak-lonjak.

video

Subhanallah~
Cantikkan?
Xsabar rasanya.

TANGKUBAN PERAHU

Di sini merupakan Gunung Berapi setinggi 2.076 m.
Dapat dilihat sulphur mendidih.Huhu.
Xsabar~
Diberi nama Tangkuban Perahu sebab kalo kta tgk dr jauh seperti sebuah perahu yg terbalik.
Subhanallah~
Ada legenda tersendiri.

video

Xsabar mau menjejakkan kaki ke dua2 tmpt ni.
Moga perjalanan kami nnt diberkati Allah.
Amin~

Ini masa untuk kita memuji kebesarannya.

May Allah bless.

Monday, December 6, 2010

::: HIJRAH :::


"Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosaku,dosa-dosa kedua ibu bapaku,dosa-dosa ahli keluargaku,dosa-dosa para pendidikku,dosa-dosa shbt2ku,dosa-dosa para muslimin smada yg masih hidup atau sudah meninggal dunia"

Selawat dan salam keatas junjungan Nabi Muhammad SAW,para sahabat baginda yang sentiasa meneruskan perjuangan,ahli keluarga baginda yang xpenah jemu mendampingi beliau.

Alhamdulillah.Allah masih mengizinkan aku menghirup udara segar milikNya. Sudah sekian lama aku x mencoret d blog kesygnku ini.Kesibukan duniawi menghambat diri ini.

Xlama lagi lembaran baru akan diselak.Tahun Baru Islam akan tiba.Alhamdulillah.lebih 19 tahun sudah aku menghuni bumi Allah ini tetapi betapa sikitnya sumbanganku kepada Islam.terasa iri hati plak dg shbt2 yg sudah mempunyai landasan dlm memperjuangkan agama Allah.diri ini masih terkulai mencari landasan untuk berbakti.mungkin blum tiba masanya.mungkin Allah blum ketemukan aku dgn hamba Allah yg bisa membawaku.hee.itu bkn persoalannya di sini.

Apakah erti hijrah kepada aku?
Terus-terang aku katakan. bila msuk tahun baru.pasti akan aku ingt penghijrahan org Islam dr kota Makkah ke kota Madinah. Salah satu kisah yang amat aku sukai. Siap dgn lagunya lagi.hehe.

Tapi.....

Makin aku dewasa. Aku mulai sedar. Kisah2 seperti itu merupakan satu petunjuk untuk kita umat2 Islam berfikir. Tanpa HIJRAH, Islam x akan sampai kepada kita sprti hari ini. Tanpa HIJRAH juga, Tamadun Islam x akan wujud. Tanpa Tamadun Islam, xda teknologi,ilmu dan pendidikan seperti arini. Tamadun lain terutamanya Tamadun Barat mempelajarinya melalui Tamadun Islam. Aku bangga dengan Islam tika itu. Alangkah seronoknya jika Allah menghidupkan aku waktu Islam berada di kemuncaknya. Tetapi.Aku tetap bersyukur. Ada pengajaran yg kita dapat dr itu. Kenapa Islam membangun?Kenapa Islam jatuh sehingga kini?

Jawapannya ada pada kita.
HIJRAH.
bkn hijrah tempat.tetapi hijrah pada diri.
hijrah dari yang jahat kepada baik.yang baik kepada lebih baik.

Bila kita lihat sekeliling.Ramai masyarakat Islam sedar akan kebaikan Islam itu sendiri.

Tapi....

Xda perasaan dalam diri mereka untuk berjuang bersama2 mereka yang memperjuangkan Islam.

Misalnya,wanita di luar sna. Mereka tahu aurat itu wajib ditunaikan. Melabuhkan tudung ke dada ada dituntut di dlm al-Quran. Mereka sendiri akui.

Tapi...

Masih leka dgn keinginan diri. Mereka kata "Tunggulah.hidayah Allah belum sampai."
"Aku xlayaklah bertudung litup cm tu."

Wahai sahabat2ku.bukan hidayah Allah yg kita perlu kejar.Kesedaran pada diri yang perlu ada.Apa gunanya akal yg Allah kurniakan itu?Berfikir bukan?
Fikirlah apa tujuan kita di muka bumi ini?
Fikirlah bila agaknya ajal menemuimu?

Buatlah HIJRAH dlm diri anda.

Kenapa?
Takut?

Aduh.Sahabat2ku.

"Islam itu bermula dalam keadaan asing dan akan kembali menjadi asing. Maka beruntunglah org2 yang asing itu"

Sahabat lalu bertanya" Ya Rasulullah. Siapakah orang asing itu?"
Rasulullah menjawab,"Itulah org yang berbuat kebaikan di waktu manusia berbuat kerosakan."

HR Muslim.

Shbt2ku. Nabi sudah memberi jaminan betapa untungnya org asing itu.
HIJRAHlah wahai shbt2 ku.

Mungkin kta xdpt menolong agama Allah ini dengan dakwah.
Tetapi tolonglah agama Allah ini dengan menunjukkan Islam yang sebenarnya.

May Allah bless.