Followers

Tuesday, May 31, 2011

.:: Kusut ::.

Assalamualaikum suma..
Alhamdulillah..Allah masih memberikan ana peluang untuk mencoret dlm diari elektronik k'sygn ana ne..:)

Alhamdulillah jgak dalam masa seminggu ana dpt abeskan 2 acara yg penting dlm diri ana..
gerak kerja n famili..:)

Alhamdulillah jgak Allah memberikan ana ujian.
Kali ne.ana bertemu dgn seorang min yg alhamdulillah agamanya ok.
tapi...

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik radhiyallahu anhu, pelayan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, dari Nabi Shalallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Tidak beriman seseorang di antara kamu sehingga ia mencintai milik saudaranya (sesama muslim) seperti ia mencintai miliknya sendiri”

(Bukhari no. 13, Muslim no. 45)

Ayat kat atas ne..
sinonim kan dgn diri kita..?
ana selalu kaitkannya dgn ukhuwah antara shbt2 ana.
hurmm..
tapi min ne gunakan ayat kat atas ini dengan menghalalkan couple before kawen.
ana amat2la x setuju dgn dya.
dya ckp couple tu salah satu usaha untuk mencari pasangan dlm hidup kita.
ana nak bidas tapi ana ne xpndi sgt dlm bab2 dalil n hadis ne.
siapalah ana ini jika dibandingkan dgn min tu yg telah memiliki byk ilmu agama.
Moga Allah melindungi kita suma dr perkara yg bleh menimbulkan sifat takabbur dlm diri kita suma.
Aminn ~

Bg ana.sms, kol, bercakap tanpa urusan yg penting adalah salah satu cara mendekati zina pada zaman IT ne.
btul x..?
Ia merupakan wasilah n jalan tuk melakukan perkara2 zina.

Firman Allah SWT, “Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya ia adalah keji dan seburuk-buruk jalan.”

(Surah al-Isra’: 32)

Terus terang ana ckp bila min tu kol ana.ana rasa takut sgt.bergetar jiwa.xnak org tau langsung yg min tu tga kol.
yala..tym tu ana dikelilingi dgn shbt2 laen.
kalo mama kol ana stay jak dgn dorng tapi kalo min tu kol.
zupppp.....!!
ana bergegas minta diri.

Daripada al-Nawwas ibn Sam'aan r.a. daripada Nabi SAW baginda bersabda: "Kebajikan itu ialah keelokan budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci orang lain mengetahuinya."

(Hadis riwayat al-lmam Muslim)
Ana tidak ingin mengikat sebarang ikatan dgn sapa2 lg.
Belajar dulu..
I have lots of thing that need to be done.
Ana nak isikan zaman remaja ana dengan perkara2 yg berfaedah supaya ana dapat menjawab pertanyaan Allah di akhirat kelak.

Lg 1..jgn mudah untuk menyatakan cinta n syg kepada bkn muhrim.
Ana paling pantang kalo ada org meluahkan perasaan mcm tu.
Luahkan saja perasaan cinta n rindu tu dgn Allah, Rasul, Ibu Bapa n famili.
Berapa kali kita luahkan rasa syg kita rasa rindu kita kepada Allah..?
kepada Rasul..?
kepada ibu bapa kita..?
berapa kali dlm seminggu..?
tepuk dada tanya iman anda.

Dalam mengambil sikap berhati-hati menjaga hati, kita bukan sahaja takut hati asyik membayangkan persetubuhan luar nikah. Malah, jagalah hati daripada asyik membayangkan perkara-perkara yang menghampiri zina daripada sekecil-kecil perkara seperti berhubungan, berjumpa, berpelukan, bergeselan dan sebagainya. Jika terus dilayan, hati akan terheret jauh dan makin jauh.

Biarlah ana tunggu saat itu.
InsyaAllah ana akan tau bila tiba saat perlu mencari calon suami ana nnt.
Ana terasa awal untuk melaksanakan tanggungjwab laen lg.
Ana xckp ana ne xda perasaan.
Ada...tapi biarlah ana n Allah sahaja yg tau.
untuk sekian kalinya.inilah first tym ana minat dgn seseorg tanpa gtau sapa2.:)
Sbb ana tau Allah akan dtgkan ana seorang suami yg sesuai dgn ana.
jadi watpa nak gtau org laen yg kita dok syok kat org sdngkan kita xtau sapa suami kita kelak.
blum tentu dya lg.
Biarlah kita mencintainya dlm diam..:)

Bukan ana ego..tapi inilah ana..
Prinsip ana..
ana pernah buat kesilapan yg besar dlm diri ana.
insyaAllah ana x akan lg mengulangi kesilapan itu.
May Allah bless.

p/s : dpt info dr blog fatimah syarha..:)..apa yg ditulis oleh beliau itu merupakan pendapat ana cuma beliau ada selitkan sedikit dalil n hadis.alhamdulillah..Allah sentiasa berada di pihak yg benar..












Tuesday, May 17, 2011

.:: 4 bulan ::.

Assalamualaikum suma..:)
Alhamdulillah kini ana uda menjejakkan kaki di bumi Labuan.
Pada tanggal 13 Mei 2011,jam 3.3o petang..kertas Komunikasi Manusia merupakan kertas peperiksaan Sem II sesi 2010/2011 yg terakhir ana jwb.
Overall exam is quite hard for me esp 4 Java N TOC.
Really make my mind blow.

Apa2pun Alhamdulillah..insyaAllah Allah akan memberikan yg terbaek tuk exam bru2 ne.
Aminn ~

Maka dgn berakhirnya perjuangan ana di medan exam, maka bermulalah perjuangan ana dalam mencari diri ana yg sebenar.mengejar cita2 yg ana impikan.
Walaupun org ckp."xsuma yg kita impikan yg kita nak akan tercapai.."
Yes.i know but..

"..Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri..."
(Ar-Rad : 11)

insyaAllah dengan tenaga yg ada ini.akan ana capai apa yg ana hajatkan.
Aminn ~

4 bulan yg akan mendtg pasti akan berlaku pelbagai perkara di luar jangkauan kita malah di luar kemampuan kita jika usaha itu diselitkan dgn tawakal kpada Allah.

Tawakal + Usaha

Alhamdulilah dlm masa sebulan pertama cuti ana uda diisikan dgn aktiviti2 yg insyaAllah bermanfaat.doakan erk..:)
Semoga ana akan bertemu lebih ramai sahabat yg akan mendorong ana untuk berjuang di jalanNya.

InsyaAllah apa yg ana dpt akan ana postkan di sini.

May Allah bless.

SELAMAT BERJUANG..!!


Sunday, May 1, 2011

.:: Zina ::.

Assalamualaikum suma.bru2 ne ana baru terbaca 1 artikel mengenai apa mksd sbnr zina hati,zina mata,zina telinga,zina mulut dsbg,

Kita diberitahu yg zina hati ini ialah mengingati seseorang yg berlaenan jantina.
Tapi bukan sbnrnya.
Ne dya link tuk suma.berkongsi bersma.


mcm mna..?dpt phm x..?
ada dalil n hadis diberikan skali.

tapi ada konflik berlaku.
ada mengatakan artikel ini spt menggalakkan bercouple.
N ada jgak yg mengatakan spt menghukum para pendakwah.
hurmmm.
kena bca blik ne.

.......................................

ana rasa apa yg diberikan ckup teliti.
siap ada dalil n hadis dya tersndri.
Hadis yg diberikan adalah ckup mantap.

(إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ وَيُكَذِّبُهُ). رواه البخارى (6/2438، رقم 6238)، ومسلم (4/2046، رقم 2657)، وأبو داود (2/246، رقم 2152)، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/365، رقم 5428).

وفي رواية مسلم: (كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ).

Maksudnya: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Zina mata itu adalah pandangan, zina lidah itu adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan itu mengiyakan atau mendustakannya). Hadith riwayat Bukhari (6/2438, no 6238), Muslim (4/2046, no 2657), Abu Daud (2/246, no 2152), dan Imam Baihaqi dalam Shu’ab Iman (4/365, no 5428).

Dan dalam riwayat Imam Muslim: (Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya)


bg ana hadis n dalil yg diberikan di dlm artikel ini ada btulnya.

bukannya nak salahkan para pendakwah.

mereka pun belajar jgak.

kita perlu perbetulkan.

itu namanya ILMU.

ILMU di dunia ne xkan abes.

even kita dah smpi PHD pun ttp gak ILMU xabes.

melainkan kalo artikel ini xda hadis.xda dalil.

mmg ana x kan percaya bnda ne.


TAPI... COUPLE ITU TETAP HARAM...!!


kenapa ana berani nyatakan perkara ini..?

Rabu yg lepas.ana menghadirkan diri ke kuliah Maghrib di surau tmpt tngal ana ne.

(Kolej Kediaman E,UMS)

Menyentuh bab kapel.

"Kalo kita dah bercouple ne.Wpun kita menjaga akan smpai 1 msa dimna kita terbayangkan kita & pasangan kita itu melakukan hubungan spt suami isteri itu"


Jgn pula kamu suma ckp.

"ehh,sya x. sya menjaga."

Ustaz ada jgak ckp:

"Itu merupakan lumrah manusia.Fitrah manusia.Wpun yg menjaga bila sdh terjerumus dalam couple x akan lari dr membayangkan perkara itu."


Bg ana perkara inilah yg menybbkan org kata COUPLE ITU HARAM.

IYA ZINA HATI.

tapi perlu diingatkan ZINA HATI itu bukannya dengan mengingati seseorang.rindu akan seseorang.

BUKAN..

tapi mengingati seseorang & m'bygkan mereka melakukan perkara yg x spttnya & melanggarkan syariat Islam.

Ana harap org laen jgn sewenang2nya mengambil mudah dgn gejala couple ne.

after bca artikel ne jgn plak nak couple.

seriously.

couple ne BOSAN NAK MAMPUS.

buat bnda LAGHOH jak spnjng masa.

x akan bwa kemana2 pun.

not even gv benefit to us at all.

setakat rasa disygi n menyayangi.

(pengalaman ana sndri)


dahlah kalo nak rasa disygi n menyayangi.

dah ada dpn mata tu.

cinta Allah yg sntiasa mendampingi kita suma.

hargailah cinta itu.

pertahankanlah cinta itu.


so..COUPLE tetap HARAM kerana ia menjuruskan kepada zina hati.


so itulah adalah pendapat ana mengenai zina hati.

kesimpulan yg ana bleh berikan mengenai artikel ini amik yg jernih buang yg keruh.

COUPLE ITU TTAP HARAM.


lgpun kita suma nak HALAWATUL IMAN kan..?

so elak la couple supaya kita dapat mencinta Allah & Rasul dgn sepenuhnya.

dpt menumpukan dgn cita2 kita untuk membantu ibu bapa kelak.


May Allah bless.


p/s : sila komen pandangan anda suma.sama2 kita belajar.tiap individu ada pendapatnya msing.tapi..couple still is a no!!