Wednesday, August 21, 2013

PTPTN msuk CCRIS??

memang tengah panas isu ni sekarang.. walaupun aku ni bukan peminjam PTPTN.. but kawan2 aku ramai yg amik bendalah ni.. mgkn bg mereka PTPTN ni perlu utk meneruskan pelajaran.. 
tapi org lupa pendidikan ini sebenarnya hak asasi kita sebagai rakyat n pemimpin sepatutnya bg FREE je kalau nak study.. ye dok?? jgn nak kata aku ni penyokong tegar PR ye.. tpi itu memang tanggungjawab pemimpin.. 

berbalik kepada topik kita..
kenapa perlu PTPTN ni disenaraikan di dalam CCRIS?
jgn dulu panik.. sebenarnya kerajaan ingin menyenaraihitamkan peminjam yg ingkar sahaja.. bukan semua ye.. yang ingkar sahaja.. yala kalau dh pinjam tu bayarlah balik.. tym studi dulu kemain lg kau berbelanja sakan sampai x ingat duit itu duit pinjam.. orang kasi pinjam nak kau makan.. beli buku tuk bljr.. bukan berjoli beli belah.. beli gadget mahal apa segala.. 

CCRIS atau lebih dikenali sebagai Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat dengan kerjasama Bank Negara akan menyenaraihitam peminjam ingkar. So, kalau kau nak apply loan tuk rumah, kereta, dll mmg kena BLACKLIST terus.. tpi kalau kau ni dengar cakap patuh dengan PTPTN kau bayar bersih every month insyaAllah segala loan kau akan diluluskan. aku dgr rmi kwn2 aku dh start dpt surat cinta dr PTPTN.. yaka? n rmi lg yg belum dpt kerja tetap.. so aku sarankan korng kol pegawai PTPTN korang n bincang sal jadual pembayaran korang.. please.. jgn tangguh2.. kalau bendalah ni jadi seriusly korang akan sengsara.. 

bagi aku perkara mcm ni ada PRO and CONS dia.. rmi yg pinjam PTPTN ni adalah dr kalangan org yg kurang mampu dr segi duit..  so PTPTN ni amatdiperlukan oleh mereka.. ya aku phm tak semua ibu bapa ada kemampuan nak byr yuran pengajian.. dgn CCRIS yg akan ada ni akan menyukarkan lg mereka2 yg x mampu nk byr balik.. org dh susah kau nak susahkan lg ke PTPTN????

anak2 yg ada mak bapa yang sanggup nak bayarkan yuran tu jgnlah memajalkan tangan anda tuk memohon juga ye.. dr apa yg aku nmpk skrg ni.. mostly cakap xnak susahkan mak bapa.. tiap2 bulan xnak minta duit dgn mak bapa tpi once kau dapat duit PTPTN tu kau berbelanja sakan.. smpi pertengahan sem kau dh pokai.. and last2 kau minta jgak duit mak bapa kau.. dh abis bljr tu.. dpt surat cinta kau suh jgak mak bapa kau tlng bayarkan.. kalau kau nk bayar balik xpala.. kau x kesian langsung ke kat mak bapa kau tlng byrkan.. sampai ke sudah tetap jgak kau susahkan mak bapa kau.. tolong fikir n bincang bebaik dgn mak bapa kau sal PTPTN ni.. ni bukan perkara memain ni.. ni duit ni.. kau ingat sng ke nak cri duit??
lagi satu kalau dh memandai nak pinjam duit.. kau pandailah jgak bayar balik.. jgn nak bising..

aku dah lama nampak PTPTN ni walaupun bagus utk masa sekarang tapi ia adalah malapetaka utk masa akan datang.. kau kena bg pinjam 20k kau bayar 26k..(contoh) gila byk bunga dia.. katanya utk pegawai yang uruskan bendalah ni.. kononnya.. kira mcm student yang pinjam tu bayar gaji kat pegawai2 tu la.. bukan septtnya free ka?? i dunno............ 

terus terang aku ni ditanggung sepenuhnya oleh BAPA AKU.. bukan aku ni anak orang kaya tpi bapa aku nekad juga nak bayarkan yuran2 pengajian n semua perbelanjaan aku.. termasuklah adik2 aku yg kat mesir n UiTM skrg ni.. biarpun smpi dia xmampu nak belikan seluar dalam utk diri dia sendri..(serius ni bapa aku cakap) sebab dia ckp PTPTN tu tipu.. dia xnak anak2 dia susah bila abis belajar.. keluar2 dr U.. PAP!! senarai hutang kau yang berlambak.. senanglah kau bayar kalau kau dpt kerja.. kalau kau susah nak cri kerja mcm mana?? dgn situasi sekarang yg susah sgt nak cri kerja yg sesuai dengan kelulusan kau.. tapi aku doakan semua kawan2 aku dpt kerja.. harap sangat2!! kesian aku tgk dgn orang yg pinjam PTPTN.. huhu.. 


ni hanya pendapat dr aku.. kalau korng ada pendapat lain.. let me be that way.. HAHA

#PrayForEgyptSyriaPalestin





1 comment: