Followers

Thursday, June 23, 2011

.:: Fikir Kembali ::.

Assalamualaikum wbt :)

Lama jgak x mencoret dlm diari digital ana ne..juz ziarah blog shbt2 laen jak..
Ana skrg ne tga baca buku CONTENGAN JALANAN..
Bkn buku agama..bkn jga buku motivasi..
tapi novel keluaran Jemari Seni Hasil Karya HLOVATE..

Kadang2 kita lebih terasa dalamnya bila kesedaran itu dibawa dalam bentuk penceritaan..
kalo baca buku motivasi yg hanya mendatar shj isinya buat kita makin tertanya2..btul x..?

Ana lebih suka baca buku yg lebih kepada bentuk penceritaan mcm buku ne la..
After baca 1 bab, wat ana terfikir..
Termenung jap..
Apa sbnrnya kedudukan kita sbgai sorang hamba Allah di sisi Allah..?
Kita termasuk golongan yg mana yg sentiasa disebut di dlm Al-Quran..?

Byk kata2 yg ana dpt dlm buku ne..

Owh ya bru2 ne keputusan exam telah kuar..
Syukur Alhamdulillah..result ana meningkat..
Tapi..bila baca buku ne ana berfikir..
Assignment yg ana pernah buat sblm ne x bersungguh2..
Xda komitmen..
Ada 1 assignment tu..group..ana serah jak bulat2 kerja tu dgn member laen..
Ya Allah..sdngkan kalo gerak kerja ana wat btul2..
pastu dgn gerak kerja yg perlu ana buat semasa cuti ne..1 pun blum habis lg padahal cuti dah lama..
byk masa sbnrnya tapi ana x manfaat kan..

"Maka apabila kamu selesai satu urusan, maka bersungguh2lah dalam urusan yg lain"

(Al-Insyirah : 7)

24 jam rasa lebih terisi n bermanfaat bila dirancang dgn btul..
perlu juga diselitkan komitmen dlm rancangan tu..
btul x..?
kalo x, x bejln rancangan tu..

rasa macam ada semangat bila baca buku tu..

BTW, Ramadhan is juz around d corner..
nak cari mutabaah amal khas tuk Ramadhan..:)

Counting days for Ramadhan..
May Allah bless..

Wednesday, June 15, 2011

.:: Mujahid Mujahidah Bangkitlah..!! ::.


Assalamualaikum suma..
Alhamdulillah Allah masih lagi mengizinkan diri ini menghirup udara di dunia ini.

Ana gembira sbb adik ana baru shj didaftar di UiTM Kota Kinabalu, Sabah baru2 ne.
Syukur Alhamdulillah~
Segala keperitan yg adik ana hadapi selama ini dibalas dgn kemasukkannya ke IPTA.
Itu suma kerja Allah..:)

Tapi..arini ana sedih bila terbaca 1 artikel mengenai kes murtad di Malaysia.
N yg paling menyedihkan ana bila tgk Sabah negeri kelahiran ana mencatat permohonan murtad yag pling tinggi.


Ya Allah..engkau memberikan ujian yg amat besar kepada para daie di Sabah
Perjuangan di Sabah telah lama bermula tapi hanya sedikit shj yg menyertainya.
Amat sedikit yg memahaminya.
Amat sedikit yg tidak pernah mau tau tentangnya..
Sabah needs Islam..!!

Wahai umat Islam di Sabah..!!
masih mau lg duduk goyang kaki melihat penduduk Sabah begini..?
masih mau lg melihat anak2 Sabah ketandusan didikan agama..?
masih mau lg berfikir beribu2 kali tuk perjuangkan Islam di negeri Sabah..?
tepuk dada tanya iman..

Biar sedikit mana pun umat yg perjuangkan Islam, pastikan ANDA menjadi dr golongan y
g amat sedikit itu..

Tak cukup dgn isu murtad timbul lg isu Utusan Malaysia memperlekehkan hukum Islam..
apa mereka ingt hukum Allah itu main2..?

apa motif mereka di sebalik kartun ini..?
hanya Allah shj yg tau..
biar shj Allah yg membalas mereka suma ne..
jika niat mereka baik mcm mna pun tapi ini telah menimbulkan fitnah dlm kalangan masyarakat Malaysia..
apa akan org BUKAN ISLAM pikirkan..?
lagi menyedihkan kalo pelukis ini adalah Islam..

arini penuh dgn sayu di hati ana..

"Ya Allah berikanlah kekuatan dan ketabahan kepada kami para daie untuk meneruskan perjuangan di muka bumiMu ini Ya Allah..semaikanlah semangat jihad fisabillah dlm diri kami ya Allah..jgn biarkan kami lalai dan leka dlm menegakkan Islam di muka bumiMu ya Allah.."

Amin ya rabbal Alamin..

may Allah bless..


Thursday, June 2, 2011

.:: Aliran Agama ::.

Assalamualaikum suma..:)

Aliran agama..?
Ya..ana amik exam SRU dl tapi dpt pangkat 2 jak..
Alhamdulillah..ana dpt melanjutkan pelajaran ke SMKA.
Sbnrnya itu suma kehendak bapa ana.
Dya yg bersungguh2 m'apply tuk kemasukan ana dl.
Dan ana dapat memasuki SMKA..

Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam.

Never heard dat name before.
hee..
Tapi ana xpernah bangkang kehendak bapa ana tuk ana masuk sekolah agama ne.
Malah ana hepi.
Syukur.di sekolah itulah ana belajar agama.
mendalami agama.
ana suka..

after abes SPM ana melanjutkan pelajaran dlm bidang sns.
msuk matrikulasi n kemudian software engineering.
sometimes ana tertanya2..

is this a good choice..?
adakah aliran sains ne sesuai tuk ana..?
atau..
aliran agama yg sentiasa best ana pelajari satu tika dl itu adalah yg terbaek tuk ana..?

mmgla dlm masa ana belajar sains ana bleh belajar agama.
tapi amatlah berbeza belajar agama sndri dgn belajar agama berguru..
apa2pun mmg ada beza.

baru2 ne..ntah kenapa bapa n mama ana ckp..
"bgs jgak kalo kakak amik aliran agama dlu kan..?"
"keputusan subjek agama kakak oke dr subjek sains.."

hurmmm..

ya mmg btul.result agama ana jauh lg bgs dr subjek sns.
ana akui ana amat bgs dlm pelajari agama..
Ya Allah..
ana tau ada perancangan yg lebih baik dr Allah tuk ana.
insyaAllah ~

renung kembali ieka..
ada kebaikan di sebalik perancangan Allah ne..
:)

ya mmg btul..:)

kalo ana diberi peluang tuk belajar agama dgn lebih dlm insyaAllah ana xlepaskan peluang itu.
May Allah bless.