Followers

Sunday, April 24, 2011

.:: Good Luck Exam ::.


it's EXAMFEVER at UMS now..!!
esok mulala minggu exam n akan berterusan selama 3 minggu.
ce teka ana bila exam..?
Hari Sabtu bersamaan 30hb April 2011.
Paper Hubungan Etnik & Arab.
Moga dipermudahkan untuk menjwb soalan.

kepada shbt2 yg bakal menduduki exam esok.
Good Luck..!!
Gambaremashou..!!
Bittaufiq wannajah fil Imtihan..:)

Yakin dgn jnji Allah k.
Sematkan ayat 7 surah Muhammad dalam diri shbt2 suma.

" Wahai org2 yg beriman!! Jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu "

(Muhammad : 7)

Lega kan..?
tapi jgn xda usaha plak.


May Allah bless..:)

Tuesday, April 19, 2011

.:: Ajari Aku Cinta ::.

Apakah itu Cinta..?
Apa yg shbt2 fikir sal cinta..?
Cinta antara lelaki & perempuan..?
Cinta kepada ibu bapa..?
Cinta kepada Allah & RasulNya..?

Generasi muda pada hari ini amat cetek pemikiran mereka bila disoal mengenai cinta.
Xtau hendak pilih cinta yang utama.
Buta hati mereka untuk memilih cinta yg sbnr.
Cinta kepada yang menganugerahkan cinta itu.

Cinta Adam & Hawa

Allah x melarang pun lelaki & perempuan menyemai cinta antara mereka.
Apa guna Allah anugerahkan perasaan kasih & syg..?
Tapi..perlu diingat.
Curahkanlah kasih itu dengan cara yang betul.
Dengan syariat yg betul.
Generasi kini lebih memilih untuk menyemai cinta terlebih dahulu sblm melangkah ke alam perkahwinan.

"Apa salahnya..ktrng mestila nak knl dulu before kawen.."
"tak kenal maka tak cinta.."

Itu yg selalu kta dgr dr mulut shbt2 kita yang hanyut dlm dunia 'couple'.
Islam ada caranya tersendiri.
Yg bg ana amatlah sesuai.
Apa salahnya..kawen dahulu bru bercinta.
Bg ana, bila tiba saatnya nnt insyaAllah pasti akan anda suma tau.
Yakinlah dgn janji Allah.
Kita percaya Allah kenapa xyakin dgn Allah plak..?

" Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan kamu ister-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadaNya dan dijadikanNya di antaramu kasih & sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdpt tanda-tanda pada kaum yng berfikir."

(Ar-Rum : 21)

Sudah jelas ayat Allah di atas ini.
Alangkah indahnya percintaan selepas kawen jika disemai cinta itu dgn baik mengikut ajaran Islam.
Xsalah berkenalan sblm kawen.
Islam ada menganjurkan 'Taaruf' (sesi perkenalan) antara si Adam dan Hawa.
Cuma jgnla pgg sana pgg sini.
Berdua2 ke sana dan ke mari.
Sakit mata di tgk.

CINTA ALLAH YG HAKIKI

"Katakanlah jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, ister-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yg kamu usahakan, perniagaan yg kamu kuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yg kamu sukai adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya serta dari berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendtgkan keputusannya. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada org2 yg fasik."

(At-taubah : 24)

Cinta Allah adalah cinta yang utama.
InsyaAllah bila cinta kita kepada Allah melebihi sumanya akan hadir cinta di hati kita untuk mereka yg kita sayangi itu.
Btul x..?

Cintakan bunga..bunga akan layu..
Cintakan harta..harta akan musnah..
Cintakan manusia..manusia akan mati..
Maka cintailah Allah kerana Allah kekal abadi.
(Imam Ghazali)

Cintalah Allah pemberi segala kenikmatan.
Bukannya cinta kepada kenikmatan yg diberikan itu.

Oleh itu..
kejarlah cinta Allah dahulu.
insyaAllah tanpa kita pinta cinta yg kita hendaki selama ini akan dtg jgak.
Itu suma pembalasan dr Allah hasil dr pengorbanan kita.
InsyaAllah.

May Allah bless.



Monday, April 18, 2011

.:: Doa Buatmu Muslimah ::.

Ya Allah

jadikanlah aku seteguh SUMAYYAH

berpegang teguh pada akidah

sekalipun nyawa jadi taruhan.

jadikanlah aku sesetia KHADIJAH

sentiasa di sisi orang yang disayangi,

tak kira apa rintangan yang melanda.

Ya Allah,

jadikanlah aku setaat FATIMAH

menjalankan perintahMu dan rasulMu sepenuh jiwa.

jadikanlah aku secekal HAJAR

dalam menghadapi ujian dan rintangan kehidupan.

Ya Allah,

jadikanlah aku secerdik AISYAH

menjadi sumber ilmu kepada umat manusia.

jadikanlah aku selembut ASIAH

yang bisa mencairkan hati2 yang keras dan kelam.

Ya Allah

jadikanlah aku semulia HALIMATUS SAADIAH

menabur bakti tanpa mengharapkan balasan.

jadikanlah aku setabah MARIAM

dalam menghadapi segala tohmahan dan fitnah duniawi.

Ya Allah

jadikanlah aku sekuat MASHITAH

dalam mempertahankan akidah islamiahku.

jadikanlah aku seikhlas RABIATUL ADAWIYAH

demi menyemai benih cinta dan rindu padaMU yang ESA.


Amin Ya Rabbal alAmin.


May Allah bless.

Friday, April 1, 2011

.:: Pilihan ::.

Assalamualaikum w.b.t.

Di hari jumaat yg sgt mulia ini, tergerak hati aku ingin berkongsi semua masalah n perkara yg bru shj terjadi dgn sorng shbt yg bru aku kenali hanya beberapa bulan yg lalu.
Pertemuan kami bermula di surau SKTM, UMS.
First impression aku bila nmpk dya :
1) Garang
2) Susah nak 1 kepala.
mcm2 lg.

Namun, kini presepsi sebegitu ilang apabila kami berdua semakinla rapat.
hehe.

B'mcm2 benda yg aku first buat bila msuk UMS ne.
Terus terang aku ckp.
Aku ne mudah terpengaruh.
Mudah terikut2.
Tapi ada dia.
Alhamdulillah.Aku sedar.
:)

Dlm perjlnn pulang dr kelas td.
Aku dh wat keputusan.
Aku akan berpegang dgn dua2.
Tapi aku kena perbaiki diri dulu.
kuatkan diri dulu.

Aku syg dua2 ne.
Apa salahnya dgn yg 1 tu aku nasihat,tegur,sama2 perbaiki diri.
dgn 1 ne plak aku teruskan.
berikan komitmen.
Btul....
Aku syg dua2 ne.
Aku xnak ilang.
Bila dah dpt,susah nak lepaskan lg.
Bila dah dpt apa yg kta nak, susah nak lepaskan.
kan3..?

YA ALLAH.Aku mohon Kau berikan kekuatanMu itu kepada hambamu ini.

Aku bukan xnak hidup sederhana.
Juz nak penuhi tuntutan sebagai hamba Allah.
Dgn cara itulah aku dpt memenuhi tuntutan itu.

al-Baqarah : 30.

insyaAllah akan aku pgg ayat itu smpi bila2.
aku dah dpt jln tu sbnrnya.
so aku akan truskan.

semua tu sudah aku kaji.bertahun2 lamanya.
Diam2 aku ne pun.aku suka cari bnda yg btul2 aku nak.
Allah dah bg jalan dh ne.
Alhamdulillah.

May Allah bless me.
:)