Thursday, August 22, 2013

My Raya Day


aku nak kongsi apa yg aku perolehi sepanjang hari raya tahun ni.. for me.. cukupla hari raya tu untuk seminggu lebih bagus kalau kita sambut tuk sehari.. bru rasa nikmat berpuasa tu kan.. org sakan makan dan minum.. well.. balas dendam sbb xleh nak makan di siang hari sepanjang bulan Ramadhan.. hehe.. tahun ni Raya ktrng xseberapa.. baju raya kat atas ni pun baju tym wedding babu ieda aritu.. raya kedua just pakai jubah yg aku beli tuk event Dialog Cinta 2 April yang lalu.. then raya ke 3 aku dan familii aku.. bertolak ke Tawau.. bagi memenuhi jemputan perkahwinan ipar babu lina.. so famili aku, famili babu lina, nenek wan n nenek polis beraya di Tawau.. Tawau pernah jadi kampung aku.. yala nenek polis dulu kerja di penjara Tawau.. so kalau x pulang kg di papar kami akan pulang ke tawau.. its almost 16 years ago.. lama btul kan.. hehe.. babu2 yg lain semua jalan jgak.. raya kedua ada yg pi KL.. ada yg pi UK.. 3 minggu kat sna.. skrg ni pun blm balik lagi.. -.- my family had a great moment there in Tawau.. masakan sedap.. brg murah.. mama beli byk brg2 dapur.. penat menunggu.. haha.. 

bukan itu yang aku nak kongsi sebenarnya.. ada 2 benda yg aku sedaya upaya sematkan apa yg aku perolehi sepanjang aku balik kampung.

1) Jangan berharap masa itu berlalu dengan cepat. Nikmat segala saat yg ada sekarang..

"cepatlah masa berlalu.. aku nak kerja"

"tak sabar aku nak kerja"

"cepatlah aku abis belajar"

"cepatlah cuti" 

jgn pernah mengeluh.. sbb nnt bila kau dh kerja ke apakah.. kau akan menyesal sbb tak buat sesuatu itu dengan bersungguh2.. kalau skrg kau tgh belajar.. kau kena bersungguh2.. jgn fikir nak masa berlalu dgn cpt.. aku xpernah kerja.. tpi bila tgk ada senior2 aku yg dh kerja.. dia ckp.. best lg belajar banding kerja.. so kau kena pulun sehabis baik di masa skrg.. bila kau dh kerja.. kau xkan menyesal sbb kau dh buat sehabis baik utkk part bljr.. mcm aku skrg ni.. aku rasa nak putar balik je masa tu ke masa aku tingkatan 5.. aku nak  puluh sehabis baik tuk SPM.. mcm tu jgak di Matrikulasi.. supaya aku dpt kos aku idam2kan.. tpi sbb aku ni xsungguh2.. n biarkan masa berlalu dengan sia2.. aku dptlah subjek yg aku x minat.. n minat belajar pun ntah ke mana.. skrg ni aku kena extend sbb 1 subjek yg perlu ada minat gagal.. so aku kena terima kelemahan aku n do the best sem dpn.. ya.. sudah tiba masanya aku ni graduate tapi aku masih lg di sini.. belajar.. ada hikmah insyaAllah.. :)

2) bersyukur dengan apa yg kau ada sekarang

"ini jak yg mak masak hari ni?"

"bilalah aku nak kaya?"

"bestnya kau dpt ni.. aku ssh sgt nak dpt."

bukan nak kata aku xbersyukur ye.. tapi ada certain kwn2 aku mcm ni.. aku mcm nak ketuk2 je kepala dorng bg sedar sikit.. mak bapa kau dr dulu smpi skrg asyik hulur duit dekat kau.. supaya kau tu hidup..cukup makan cukup pakai.. mgkn apa yg dorng bg itu jela yg dorng mampu bg.. jgn asyik fikir asyik merajuk sbb kau xdpt apa yg org lain xdpt.. kau nmpk org lain lebih sikit kau dh jeles.. mulalah tu nak bandingkan org dgn kau.. setiap org ada part dia masing2.. ada sbb semua tu.. bersyukurlah dgn apa yang kau ada skrg.. seriusly kau akan bahagia.. biarpun kau xda duit xda gadget mahal2 pun tpi bila kau bersyukur semua tu cukup utk kau.. aku bukan main ckp.. ni aku nampak dpn mata aku sndri.. 


kadang2 hidup ni bila kita dh rasa bila kita dh tempuhi bru kita sedar kan? betullah kata org pengalaman itu mengajar diri kita sebenarnya.. bersyukurlah jika Allah memberikan kesempatan utk kita sedar. :)

#PrayForEgpytSyriaPalestin

No comments:

Post a Comment