Followers

Friday, August 3, 2012

Tips Berbuka Puasa di Buffer Ramadhan

Assalamualaikum wbt..
Syukur Alhamdulillah.. Kita dh memasuki Ramadhan yg ke 14..
Dh nak abis dh separuh ibadah berpuasa kita tahun ni kan??
So mcm mna? Puasa full x?
Terawih cm mna? Ada g x? Full?
Hope suma ok la kn..jgn plak ada yg nak skip puasa atas alasan yg x munasabah ea..

Ok..berbalik kepada topik kita kat atas tu kn..semestinya rmi yg memilih berbuka puasa d hotel2 n tmpt yg mewah la..xla sllu kn..tp pernah gak perasan ada org yg ari2 berbuka kat tmpt2 mcm ni..

Pastinya berbuka puasa di hotel ni serve BANYAK makanan..btul x? N amatla rugi kalau x mkn semuanya.. But ikut sunnah jgak la ea.. Berhenti sblum kenyang..

TIPS 1 : Ambil wudhu terlebih dahulu 
Before kita gerak g berbuka samada dari rumah o tmpt kerja, ringankan la tulang tuk amik wudhu terlebih dahulu. Seriusly, ia akan memudahkan anda. Mebi di surau nnt bleh amik tpi in case la kn tetiba xda air plak kan. N for sure bg perempuan ssh nak adjust tudung mesti rasa mls nak buka n pakai balik kan?bila dh amik wudhu sng je nak solat trus.. Lelaki sng la ye.. Xda alasan la xnk tunaikan solat.. NO EXCUSE!!!

TIPS 2 : Pakai pakaian yg menepati syarat tuk solat
Bila kita dh amik wudhu, bila dh pakai pakaian yg sesuai blehla trus utk solat di surau yg berdekatan dgn tmpt kita berbuka td. Xknla xda surau kot....... Kalau bg mereka yg hanya selesa berpakaian biasa, bawalah telekung. Lg selesa pakai telekung sendiri. 

Itu persiapan before nk buka la kn..

TIPS 3 : Makan yg sedikit terlebih dahulu
Bila dh berbuka tu, makanlah dulu kurma. Dah tu, makanlah buah-buahan, salad, soup dsb yg anda rasa ringan. After that, dlm masa 10 minit after tu g la solat Maghrib dlu. Xknla nak tngu perut boroi bru nak solat. X khusyuk la nnt. So berbekalkan wudhu n peralatan solat yg ada, anda xla ssh nak menunaikan kewajipan anda.

So bila dah pi solat Maghrib tu, rasa perut bleh isi lg kn? So, isilah dgn mknn berat plak.

TIPS 4 : Ambil makanan dlm kuantiti yg sedikit
Bila nak amik mknn tu, berpada2 la sikit. Amik sikit dh la. Asl dpt rasa sudah ckupla. Byk jenis makanan berat ada kat buffer tu nnt. Dgn Nasi campur, Soto, Mi, itu ini.. Byknyaaaaaaa!!!! So amikla dlm kuantiti yg sedikit shj. Jgnla membazir ye..

TIPS 5 : Jgn gelojoh
Bila dh mkn tu jgnla gelojoh sgt.. Masa masih ada.. Makan perlahan-lahan.. Berehat terlebih dahulu before nk amik mknn jenis lain plak. Nnt x pasal2 ada plak yg muntah..

TIPS 6 : Elakkan dari minum terlalu banyak
Jgn minum terlalu banyak. Nnt korng akan rasa kenyang yg teramat2 sgt..padahal perut penuh dgn angin n air. Kalau nk minum pun, minum air kosong jak k.

N jgn lupa.. BERHENTI SBLUM KENYANG!!!!!




After that blehla kita g ISYAK N TERAWIH kat masjid yg berdekatan..