Followers

Monday, January 24, 2011

.:: Apa Ertinya Kita Menganut Islam ::.

Assalamualaikum w.b.t.

Cuaca arini sgt2la panas.
Alhamdulillah kain2 aku kering.
Hehe.

Smlm ada Daurah Nur e-Man.
Sekali dlm seminggu program ini akan diadakan.
Dah seminggu kita berkejar2 menuntut ilmu dunia.
Apa salahnya amik masa 2 jam tuk menuntut ilmu akhirat.
Inilah hasil pendengaran alu.
Tajuk entri kali ini bukanla b'dsrkan buku Fathi Yakan tu.
Tapi rasanya daurah smlm tu ada berkaitan dgn entri ini.
InsyaAllah.

Apa KURNIA yg terBESAR yg diberikan oleh Allah kpd manusia?

"...Pada hari ini telah aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu dan telah Aku redhai Islam sbgai agamamu..."

(al-Maidah : 3)

Adakah kita telah menggunakan sehabis baik nikmat yg Allah berikan ini.
ISLAM.
Diri aku sndri pun belum pasti samada aku ne menggunakan sepenuhnya nikmat ini.
Sejenak diriku melayang mengingat apa sumbanganku kpda agama Allah ini.
Sungguh kecil sumbanganku ini.
X spti para pemuda Islam zaman dahulu.

Jadi apakah kewajipan yg harus kita laksanakan kpd Allah pemberi kurnia tersebut?

Dengan cara menunjukkan sikap2 pengikut2 Nabi Muhammad S.A.W. yg tulus & setia & menjadi muslim yg sebenar.
N yg penting syukur itu mesti ada.
Setiap pemberian kita balas dgn rasa berterima kasih.

Jadi, cmna tu kita nak menerima Islam?

Seseorang itu haruslah menerima apa yg disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan bertindak sesuai dgn ajaran itu.

Seorg Muslim tiu xdpt menjadi Muslim yg sebenar tanpa ilmu pengetahuan.

Cuba kita imbas semula.
Bagaimana tamadun Islam dulu membangun dan kekal tuk jangka masa yg amat pnjng?!!!
ILMU.
Ilmu mereka penuh di dada.
Mereka mengkaji al-Quran.
Dari kajian itu, mereka menjana kepelbagaian ilmu dunia.
Ilmu sains, astronomi, geologi.
Mcm2.
Hidup mereka 100% berlandaskan al-Quran & Sunnah.
Sehinggakan para sahabat melimitkan ayat al-Quran dlm majlis ilmu.
kenapa?
Semakin byk al-Quran yg mereka dengar.
Bermakna tanggungjawab mereka makin byk.

TAPI!!
Bagaimana umat Islam skrg.
Baca al-Quran tapi xmemahami maksudnya.
(Allah.agak tersindir di situ.)
X bergantung dgn ajaran yg diberikan oleh Allah.
Sungguh aku merindui kekasih Allah.
Pernah sekali hati ini terdetik.
Alangkah bestnya kalo diriku ini hidup semasa zaman Rasulullah S.A.W.
Namun, pasti ada hikmah N asbabnya kenapa aku di sini arini??

JOM!!KITA KAJI AL_QURAN!!

Dengan ilmu yg penuh di dada, kita dpt membezakan antara ISLAM & KUFUR.
Tapi 1 yg heran tntng umat zaman skrg.
Nak kaji ilmu ckit, takut kena ckp alim.
Alim dlm konteks org kini ialah org yg slalu pi surau.
Dr golongan org2 pki tdung labuh N pki songkok.
Pki baju labuh2.
baca al-Quran.
btul x??

Ada sedikit pembetulannya di sini.
ALIM bermaksud org yg berilmu.
Xnak jadi org yg berilmu ka?
Apa salahnya dikaji al-Quran tu.
It's OUR duty as a MUSLIM.
bkn hanya keja2 org terpilih.
DI SITU SILAP UMAT SKRG.

Dgn ilmu itu, kita dpt jawab segala persoalan tentng Islam.
dgn ilmu, kita dpt memotivasikan hidup kita.
dgn ilmu, kita dpt membezakan antara yg baik & buruk.
mcm2 kita bleh wat kalo dah ada ilmu.
baik ilmu akhirat atau dunia.

Tanpa ilmu, ISLAM dipandang HINA.
Lihat saja saudara2 seislam kita seluruh dunia.
(==)'

May Allah bless.





No comments:

Post a Comment