Monday, December 6, 2010

::: HIJRAH :::


"Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosaku,dosa-dosa kedua ibu bapaku,dosa-dosa ahli keluargaku,dosa-dosa para pendidikku,dosa-dosa shbt2ku,dosa-dosa para muslimin smada yg masih hidup atau sudah meninggal dunia"

Selawat dan salam keatas junjungan Nabi Muhammad SAW,para sahabat baginda yang sentiasa meneruskan perjuangan,ahli keluarga baginda yang xpenah jemu mendampingi beliau.

Alhamdulillah.Allah masih mengizinkan aku menghirup udara segar milikNya. Sudah sekian lama aku x mencoret d blog kesygnku ini.Kesibukan duniawi menghambat diri ini.

Xlama lagi lembaran baru akan diselak.Tahun Baru Islam akan tiba.Alhamdulillah.lebih 19 tahun sudah aku menghuni bumi Allah ini tetapi betapa sikitnya sumbanganku kepada Islam.terasa iri hati plak dg shbt2 yg sudah mempunyai landasan dlm memperjuangkan agama Allah.diri ini masih terkulai mencari landasan untuk berbakti.mungkin blum tiba masanya.mungkin Allah blum ketemukan aku dgn hamba Allah yg bisa membawaku.hee.itu bkn persoalannya di sini.

Apakah erti hijrah kepada aku?
Terus-terang aku katakan. bila msuk tahun baru.pasti akan aku ingt penghijrahan org Islam dr kota Makkah ke kota Madinah. Salah satu kisah yang amat aku sukai. Siap dgn lagunya lagi.hehe.

Tapi.....

Makin aku dewasa. Aku mulai sedar. Kisah2 seperti itu merupakan satu petunjuk untuk kita umat2 Islam berfikir. Tanpa HIJRAH, Islam x akan sampai kepada kita sprti hari ini. Tanpa HIJRAH juga, Tamadun Islam x akan wujud. Tanpa Tamadun Islam, xda teknologi,ilmu dan pendidikan seperti arini. Tamadun lain terutamanya Tamadun Barat mempelajarinya melalui Tamadun Islam. Aku bangga dengan Islam tika itu. Alangkah seronoknya jika Allah menghidupkan aku waktu Islam berada di kemuncaknya. Tetapi.Aku tetap bersyukur. Ada pengajaran yg kita dapat dr itu. Kenapa Islam membangun?Kenapa Islam jatuh sehingga kini?

Jawapannya ada pada kita.
HIJRAH.
bkn hijrah tempat.tetapi hijrah pada diri.
hijrah dari yang jahat kepada baik.yang baik kepada lebih baik.

Bila kita lihat sekeliling.Ramai masyarakat Islam sedar akan kebaikan Islam itu sendiri.

Tapi....

Xda perasaan dalam diri mereka untuk berjuang bersama2 mereka yang memperjuangkan Islam.

Misalnya,wanita di luar sna. Mereka tahu aurat itu wajib ditunaikan. Melabuhkan tudung ke dada ada dituntut di dlm al-Quran. Mereka sendiri akui.

Tapi...

Masih leka dgn keinginan diri. Mereka kata "Tunggulah.hidayah Allah belum sampai."
"Aku xlayaklah bertudung litup cm tu."

Wahai sahabat2ku.bukan hidayah Allah yg kita perlu kejar.Kesedaran pada diri yang perlu ada.Apa gunanya akal yg Allah kurniakan itu?Berfikir bukan?
Fikirlah apa tujuan kita di muka bumi ini?
Fikirlah bila agaknya ajal menemuimu?

Buatlah HIJRAH dlm diri anda.

Kenapa?
Takut?

Aduh.Sahabat2ku.

"Islam itu bermula dalam keadaan asing dan akan kembali menjadi asing. Maka beruntunglah org2 yang asing itu"

Sahabat lalu bertanya" Ya Rasulullah. Siapakah orang asing itu?"
Rasulullah menjawab,"Itulah org yang berbuat kebaikan di waktu manusia berbuat kerosakan."

HR Muslim.

Shbt2ku. Nabi sudah memberi jaminan betapa untungnya org asing itu.
HIJRAHlah wahai shbt2 ku.

Mungkin kta xdpt menolong agama Allah ini dengan dakwah.
Tetapi tolonglah agama Allah ini dengan menunjukkan Islam yang sebenarnya.

May Allah bless.





No comments:

Post a Comment