Followers

Sunday, July 17, 2011

.:: Salam Nisfu Syaaban ::.

Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah..Allah masih mengizinkan diri ini melakar coretan di dlm alam maya ini..
Arini korng posa x..?
Alhamdulillah..jgn lepaskan peluang amalan2 sebegini..

Nisfu Syaaban..malam yg penuh berkat dimna amalan kita akan diangkat dan akan digantikan dgn buku yg baru..moga amalan kita ini bermula dgn kebaikan..
solat sunat..puasa..baca alQuran..
smlm ana tidur awal..supaya pg ne fresh nak wat amal ibadah..
ada plak msj msukkan..
Alhamdulillah masih ada shbt yg ingtkn kita meskipun tym cuti2 ne kan..?
moga page pertama buku amalan kita arini ne dicatat oleh malaikat Raqib..harap2 Atid x catat apa2 lg ya..?

Saiditina Aisyah meriwayatkan Nabi tidak tidur pada mlm nisfu syaaban tu..malah baginda solat dr mlm hingga ke subuh itu..
" Rasulullah SAW telah bgn pd mlm nisfu Syaaban dan bersolat dan bersujud begitu lama sehingga aku ingat baginda telah wafat.Lalu, aku mencuit kaki Baginda dan ia bergerak. Dan aku dengar baginda berdoa dlm sujudnya..'Ya Allah aku pohon kepadaMu kemaafan yg bakal diturunkan dan aku pohon keredhaanMu drpd kemurkaanMu dan aku berlindung kepadMu. Aku tidak dapat menghitung pujian kepadaMu spt kamu memuji diriMu sndri..'
Selesai bersolat, Rasulullah SAW berkata kepada isterinya Aisyah..'Malam ini adalah malam nisfu Syaaban.Dimana Allah dtg kepada hambaNya dan memberi keampunan kepada mereka yg beristighfar, memberi rahmat kepada yg memberi rahmat (amal makhruf nahi mungkar) dan melambatkan rahmat kepada org2 yg dengki'."

(HR Imam Baihaqi)

So masih tidak terlambat lg untuk memperbanyakkan amal ibadah kita..
selagi ajal belum tiba masih tidak terlmbat lg..
agar bekalan kita utk ke alam sebelah sna ada..
nak tngu apa lg..?
buku amalan dah bru..perbanyakkan amal..dan biar Raqib tekun mencatit amalan kita..InsyaAllah..
buku amalan yg lalu biar ia dijadikan sbgai renungan kita tuk di masa akan dtg..
biar buku tahun ne dan buku2 yg akan dtg akan diperindahkan dgn amalan2 kita..
kelak kita juga yg untung kan..
buat baik tuk kita jgak..n buat jahat pun tuk kita jgak..
semuanya akan berbalik dgn kita kan..?

tak lama lg Ramadhan akan berkunjung dlm hidup kita..
haihhh x sbr rasanya..
bukan sbb manisnya kurma itu..x..manisnya amalan ketika itu..
puasa..bukan takat puasa dr mkn jak..puasa dr segala kejahatan..
solat terawih..yg hanya dpt dibuat sebulan dlm setahun..
lailatul Qadar..malam yg paling mulia antara semua malam..
alQuran..haaa..mesti khatam tahun ne..mesti!!
berbuat baik..masyaAllah!! bulan ne berlipat ganda pahala kita jika kita berbuat baik..
zakat..hee..bukan ana yg kasi setel..bapa yg setelkan..

lagi bermakna lg..bila seluruh keluarga mengimarahkan lg bulan Ramadhan nnt.
Alhamdulillah jga..arini famili ana berpuasa..even bapa n 2 org adik ana tu dlm musafir tpi mereka ttap berpuasa..hehe..nnt buka puasa sama2 gak..:)

May Allah bless..:)
:: A Journey to Ramadhan ::


No comments:

Post a Comment